• صنعت بیمه کشور نیاز به اعتمادسازی دارد

      به دنبال بروز برخی مشکلات در عملکرد شرکت های بیمه در سال های اخیر، برخی کارشناسان معتقدند که بیمه مرکزی باید با بهبود روش های نظارتی از جمله بالا بردن نقدشوندگی سریع 60درصد دارایی های شرکت های بیمه، ضمن تقویت و بازسازی اعتماد افکار عمومی به شرکت های بیمه، شاخص های مناسبی را برای جلوگیری از نوسان و بحران در صنعت بیمه ارائه کرد.

      به گزارش سایت تحلیلی-خبری آیین و به نقل از روزنامه تعادل، این دسته از کارشناسان معتقدند که دولت روحانی و مدیریت بیمه مرکزی به دنبال آن است تا به جای سرپوش گذاشتن بر عملکرد شرکت های بیمه مانند سال های دولت های نهم و دهم، نظارت خود را تقویت کند و با آشکار شدن ساختار و عملکرد شرکت های بیمه به دنبال راهکارهایی برای رعایت حقوق مردم و خسارت دیدگان و سهامداران و بیمه گذاران است.

      غلامرضا فرجودی کارشناس صنعت بیمه در گفت و گو با تعادل، با بیان اینکه شیوه های نظارت بیمه مرکزی برعملکرد بیمه های کشور در عصر اطلاع رسانی و دنیای الکترونیک باید به تدریج روزآمد شود، گفت: بیمه مرکزی باید تلاش کند تا افکار عمومی اعتماد خود را به شرکت های بیمه از دست ندهد و به طور قطع بیمه مرکزی در این خصوص ابزارهایی را در اختیار دارد و از دید ستادی و فنی اگر چه بیمه مرکزی اقدام مناسب را انجام داده اما اتفاقاتی از این دست بر افکار عمومی تاثیر منفی دارد.
      وی با بیان اینکه بیمه عمر از جمله بیمه های مشارکت در منافع محسوب می شود که باید به صورت جداگانه نگهداری شود و سود حداقل 18 درصدی هر سال به ذخایر بیمه های عمر تعلق بگیرد، اظهار کرد: بیمه توسعه از محل منابع حق بیمه تولید شده شامل شخص ثالث و بیمه عمر در فعالیت های بازار مسکن و املاک سرمایه گذاری کرده است که این دپوی سرمایه گذاری که سرمایه گذاری بلند مدت است دچار مشکل شده است و این درحالی است که خسارت زیان دیدگان باید در اسرع وقت پرداخت شود.
      وی ادامه داد: بیمه مرکزی نیز عملکرد مناسبی در بحث نظارت بر شرکت های بیمه داشته اما به عقیده من در سالهای اخیر فعالیت برخی از بیمه ها موجب کاهش اعتماد عمومی به صنعت بیمه کشور شده است و همان نیم بند اعتمادی نیز که وجود داشت خدشه دار شده است و این زیان و کاهش اعتماد در بخش بیمه های خصوصی بیشتر بوده است.

      کارشناس صنعت بیمه عنوان کرد: اتفاقی که برای بیمه ایران درسالهای اخیر بوجود آمد تاثیر کمتری برافکار عمومی به دنبال داشت به این دلیل که  گفته می شد کف بیمه ایران پر است و دولت نیز از این بیمه حمایت می کند و اعدادی که در صورت مالی بیمه ایران وجود داشت در مقایسه با ارقام کلی بیمه ایران ناچیز بود، اما بیمه توسعه زیان انباشته نیز دارد.
      وی با بیان اینکه شرایط کنونی که برای بیمه توسعه به وجود آمده در بیمه دی نیز وجود داشت اما تبعات منفی اتفاق اخیر برای توسعه بیش از بیمه دی بوده است، عنوان کرد: نظارت بر عملکرد امور شرکت های بیمه باید به اندازه کافی باشد و اگرچه مدیران بیمه توسعه قصد سوء استفاده از منابع را نداشته اند و به دنبال  برنامه ریزی برای سرمایه گذاری  مطمئن بوده اند اما خسارت به موقع دادن یکی از مهمترین وظایف شرکت های بیمه ای در کشور است.

      فرجودی در پاسخ به این پرسش که طبق آیین نامه شرکت های بیمه باید 60 درصد دارایی‌های خود را به نقد‌پذیر‌‌ترین دارایی تبدیل کنند، اظهار کرد: اگرچه نمی توان گفت که بیمه توسعه در سرمایه گذاری بلند مدت  خود در بخش مسکن دچار تخلف شده اما به طور حتم نظارت لازم بر عملکرد این شرکت بیمه ای به منظور جلوگیری از بروز شرایط کنونی نیز صورت نگرفته است.
      وی با اشاره به اینکه بیمه های خصوصی در 8 سال اخیر به عرصه صنعت بیمه کشور پا گذشته اند، عنوان کرد: برای بیمه مرکزی نظارت تک تک بر عملکرد شرکت های بیمه کشور کار سنگینی است و معذوریت هایی که برای جذب کارشناس و افراد فنی وجود دارد زیاد بوده است.
      کارشناس صنعت بیمه عملکرد کنونی ریاست بیمه مرکزی را مناسب ارزیابی کرد و افزود: حضور اقای امین و مدیریت وی یکی از دلایلی است که موجب شده تا نارسایی ها و نابسامانی هایی که در برخی شرکت های بیمه وجود دارد آشکار شود در حالی که در دولت های نهم و دهم بر بسیاری از نقایص سرپوش گذاشته شده بود.

      کاهش اعتماد عمومی به شرکت های بیمه تاثیرات نامناسبی برای همه بیمه های خصوصی دارد
      فرجودی با بیان اینکه عملکرد بیمه مرکزی حرفه ای است و تحول های مناسبی در مدیریت کنونی بیمه مرکزی به وجود آمده است، اظهار کرد: البته به نظر می رسد مناسب تر آن بود که عملکرد بیمه توسعه کمتر رسانه ای می شد تا آثار زیانبار کمتری بر افکار عمومی در خصوص بیمه های خصوصی به دنبال داشته باشد.
      کارشناس صنعت بیمه بیان کرد: تمامی شرکت های بیمه درحکم یک خانواده هستند و هر آسیبی که به یکی از شرکت ها وارد شود مصدق بنی آدم اعضای یکدیگرند می تواند تاثیرات نامطلوب مشابهی برسایر شرکت ها به دنبال داشته باشد.

      وی با بیان اینکه اقدام بیمه مرکزی در راستای شفاف سازی بوده است، ادامه داد: بیمه مرکزی باید تدبیری بیندیشد و حمایت های لازم را از بیمه ها داشته باشد.
      فرجودی با بیان اینکه 50 درصد بیمه های کشور اتکایی است، عنوان کرد: بیمه مرکزی باید تلاش کند تا افکار عمومی اعتماد خود را به شرکت های بیمه از دست ندهند و به طور قطع بیمه مرکزی در این خصوص ابزارهایی را در اختیار دارد و از دید ستادی و فنی اگر چه بیمه مرکزی اقدام مناسب را انجام داده اما اتفاقاتی از این دست بر افکار عمومی تاثیر منفی دارد.
      کارشناس صنعت بیمه با بیان اینکه با توجه به وضعیت بغرنج صنعت بیمه کشور و گذشت تنها یک دهه از آغاز به کار بیمه های خصوصی بروز مواردی از این دست می تواند در کاهش اعتماد مردم به بیمه های خصوصی کشور نقش بسیاری داشته باشد، تصریح کرد: شیوه های نظارت در شرکت های بیمه با توجه به ورود شرکت ها به دنیای الکترونیک مناسب تر از گذشته است اما به منظور به روزرسانی شیوه های بازرسی باید فرصت لازم را در اختیار قرار داد.

      اقدام های جدید کنترل و نظارت در بیمه ها
      فرجوی با بیان اینکه واحدهای پژوهشی بیمه در کشور تقویت شده اند، اظهار کرد: کنترل بیمه نامه، اصالت آنها در گذشته وجود نداشت و در فاصله زمانی نه چندان دور بیمه نامه ها در چاپخانه ها به صورت چند هزارتایی به چاپ می رسید اما با تغییر شیوه های صدور بیمه نامه به طور قطع نظارت های بیمه مرکزی بر شرکت های بیمه نیز به روزتر خواهد شد.
      کارشناس صنعت بیمه با بیان اینکه برخی از بیمه نامه ها به گونه ای است که نمی تواند فساد آن در نحوه وصول و اجرا را در حال حاضر ارزیابی کرد، بیان کرد: بیمه مرکزی باید نهادهادی خود در بخش نظارتی را بیشتر قوی کند و مطابق اظهارات رییس کل بیمه مرکزی فروشندگان بیمه در کشور باید آگاه و مشرف به ویژگی های خدمات بیمه ای باشند و توانایی ارتباط با بیمه ها را داشته باشند اما درسال های گذشته برخی از دفاتر بیمه مجوز فروش کسب کرده اند که از توانایی و مهارت لازم در این زمینه برخوردار نبوده اند.

      فرجودی با بیان اینکه  تقویت شبکه فروش موجب تقویت اعتماد عمومی خواهد شد درخصوص مسوولیت بیمه مرکزی در مقابل بیمه شده گان بیمه توسعه عنوان کرد: با توجه به دستورالعملها و آیین نامه ها باید به توافقات عمل کنند و بیمه توسعه اظهار می کند که ورشکسته نیست اما منابع خود را در سرمایه گذاری های بلند مدت هزینه کرده که باید آن را به نقدکند تا بتواند قادر به پرداخت خسارت زیان دیدگان باشد.
      وی درخصوص پرداخت خسارت از محل صندوق تامین خسارت بیان کرد: از محل صندوق تامین خسارت نمی توان به زیان دیدگان بیمه توسعه خسارت پرداخت کرد و ساز و کار ایجاد این صندوق ربطی به اینکه بیمه گری قادر به پرداخت تعهدات خود به بیمه شدگان نیست، ندارد.

      بیمه توسعه و دخالت قوای دیگر
      کارشناس صنعت بیمه در خصوص احتمال ورود قوه قضاییه و دادستانی به مشکلات  بیمه توسعه  اظهار کرد: به نظر نمی رسد کار به دخالت قوه قضاییه و دادستانی ختم شود و با ورود بیمه مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی به این بحث این موضوع قابل حل و فصل خواهد بود.
      فرجودی اظهار کرد: مشکلات بیمه توسعه آنچنان بغرنج نیست که کار به دخالت قوای دیگر منجر شود و شفاف سازی و اطلاع رسانی مناسب بیمه مرکزی اقدامی مناسب بوده اما اطلاع رسانی های بعدی باید به گونه ای باشد که این اعتماد در فضای عمومی وجود داشته باشد که عملکرد تمامی بیمه های خصوصی را همانند هم ارزیابی نکنند.

      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
       
    • نمایش بنرهای صفحات پورتال
      نوع محتوا در تنظیمات بلاک انتخاب نشده است.