• ۴۴ میلیارد دلار خسارت بلایای طبیعی در نیمه نخست ۲۰۱۴

      میزان کل خسارت های اقتصادی به دلیل وقوع بلایای طبیعی و حوادث دست ساز به رقم ۴۴ میلیارد دلار رسیده است که ۲۱ میلیارد دلار آن تحت پوشش صنعت بیمه بوده است

      سال 2014 میلادی از نیمه گذشت و طبق برآورده های جهانی بلایای طبیعی و حوادث به وجود آمده توسط انسان از ابتدای این سال به 44 میلیارد دلار رسیده است.

      به گزارش سایت تخصصی صنعت بیمه به نقل از ایشا اینشورنس ریویو، میزان کل خسارت های اقتصادی به دلیل وقوع بلایای طبیعی و حوادث دست ساز به رقم 44 میلیارد دلار رسیده است که 21 میلیارد دلار آن تحت پوشش صنعت بیمه بوده است. این رقم نسبت به پوشش بیمه ای در همین بازه زمانی در سال 2013 کاهش داشته است. طبق گزارش ها در سال گذشته 25 میلیارد از خسارت ها تحت پوشش بیمه بوده اند.

      همچنین نسبت به میانگین 10 سال اخیر، میزان خسارت های تحت پوشش با کاهش همراه بوده است. در 10 سال گذشته در نیمه نخست هرسال حدود 27 میلیارد دلار از خسارت ها تحت پوشش صنعت بیمه بوده اند.

      از سوی دیگر، میزان کل خسارت های اقتصادی در نیمه نخست سال جاری میلادی نسبت به سال پیش از آن کاهش داشته است. در این سال بلایای طبیعی و حوادث به وجود آمده توسط انسان ها، 59 میلیارد دلار گزارش شده است. این آمار نیز در قیاس با میانگین 10 سال گذشته مثبت تر بوده است چرا که طبق گزارش ها میانگین خسارت اقتصادی به 94 میلیارد دلار هم رسیده است.

      گزارش سازمان جهانی هواشناسی (WMO) نشان می‌ دهد که جهان نسبت به دهه 70 میلادی پنج برابر بیشتر در معرض خطر بلایای طبیعی قرار دارد زیرا تغییرات جوی خطر وقوع این حوادث طبیعی را افزایش داده است. بنا بر این گزارش، در دهه نخست قرن 21، شاهد سه هزار و 496 مورد وقوع حوادث طبیعی شامل سیل، طوفان، خشکسالی و موج گرما بوده‌ ایم که این رقم تقریبا پنج برابر آمار بلایای طبیعی است که در طول دهه 70 میلادی به ثبت رسیده است. در دهه 70 میلادی 743 مورد وقوع بلایای طبیعی به ثبت رسیده که تمام آنها به دنبال تغییرات جوی رخ داده‌ اند. علاوه بر این برخی از بلایای طبیعی نظیر سیل و طوفان از سایر این رویدادهای ویرانگر، خطرات و آسیب‌های بیشتر و وسیع‌ تری ایجاد می ‌کنند.

      در این گزارش همچنین آمده است که حوادثی چون سیل و طوفان‌ های سهمگین از سال ‌های 2000 تا 2010 میلادی که 80 درصد از مجموع سه هزار و 496 حادثه طبیعی را شامل شده ‌اند، پیشتاز بلایای طبیعی در دهه گذشته بوده ‌اند. بنا بر این گزارش، موج گرما نیز یک قاتل جدید محسوب می ‌شود. در دهه 70 میلادی، موج گرما حتی به عنوان یک تهدید، ثبت نشده بود اما در سال 2010 میلادی به عنوان یکی از عوامل اصلی مرگ و میرهای ناشی از بلایای طبیعی پا به عرصه وجود گذاشت. در سال 2010 میلادی در روسیه بر اثر موج گرما به تنهایی 55 هزار نفر جان باختند.

      از طرفی دیگر، زمستان شدید در اوایل سال جاری به ویژه در آمریکا و ژاپن، خسارت های عمده ای را به وجود آورده است که عمدتا مربوط به بلایای طبیعی بوده است. بارش برف سنگین طولانی مدت و هوای بسیار سرد در ایالت های شرقی و جنوبی حدود 1.7 میلیارد دلار خسارت به آمریکا وارد کرد. ژاپن نیز با بارش برف در بسیاری از مناطق رو به رو بود که خسارت های بیشماری را برجا گذاشت که به گفته مقامات، 2.5 میلیارد دلار آن خسارت بیمه ای بوده است.

      در میان بلایای طبیعی، سیل بیش از همه پُرهزینه است و بیشتر خسارات مالی ناشی از بلایای طبیعی مرتبط با خرابی‌های ناشی از سیل است. هزینه تحمیلی ناشی از بلایای طبیعی نیز با 5.5 برابر افزایش نسبت به دهه هفتاد میلادی به 864 میلیارد دلار در 10 ماهه نخست قرن 21 رسیده است. همچنین خشکسالی در شرق آفریقا در دهه 70 و 80 میلادی با کشتن 600 هزار نفر در اتیوپی، موزامبیک، سومالی و سودان، مرگبارترین فاجعه عصر مدرن محسوب می ‌شود. اما همچنان برخی طوفان‌ها نظیر آنچه که در بنگلادش رخ داد نیز قاتلان بزرگ طبیعی محسوب می ‌شوند.

      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
       
    • نمایش بنرهای صفحات پورتال
      نوع محتوا در تنظیمات بلاک انتخاب نشده است.