• کنسرسیوم بیمه‌ها برای مقابله با‌ آتش‌سوزی مدارس

      صبح پانزدهم آذر۹۱، آتش‌سوزی در کلاس درس مدرسه ابتدایی روستای شین‌آباد از توابع شهرستان پیرانشهر، ۲۹دانش‌آموز را دچار سوختگی کرد و از آن تاریخ شین‌آباد نامی آشنا برای مردم ایران شد

      با گزارش سایت تحلیلی-خبری آیین و به نقل از رونامه شرق، با نزدیک‌شدن به فصل سرد سال، باز هم داستان بخاری مدارس و حادثه‌های آن این سوال را در ذهن مطرح می‌کند که در میان این همه هزینه‌های فوق‌برنامه مدارس، آیا وقت آن نرسیده علاوه بر پیشگیری، نسبت به بیمه آتش‌سوزی مدارس نیز حساس باشیم؟ تغییر سیستم گرمایش مدارس امری ضروری است اما از این نکته نیز نباید گذشت؛ با بیمه آتش‌سوزی، مدیران مدارس بایدها و نبایدهای ایمنی را در مدرسه‌ها باید اجرایی کنند که خود عامل بازدارنده‌ای از حوادث تلخ احتمالی خواهد شد.

      درحالی‌که ۱۵۰هزار کلاس درس سیستم گرمایشی استاندارد ندارند، مدارس کشور تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی نیستند و اگر حادثه‌ای در مدارس رخ دهد بیمه هیچ تعهدی نسبت به تامین خسارات وارده احتمالی نخواهد داشت و آموزش‌وپرورش هم توان جبران خسارات وارده را ندارد.

      در کشوری مانند ژاپن که مساله زلزله و حوادث طبیعی خسارت‌های بیشماری را هرساله به دولت وارد می‌کند، شرکت‌های بیمه با تعیین ردیف‌های بودجه‌ای دولت با مشارکت مدارس و بیمه‌ها نسبت به ایمن‌سازی و بیمه مراکز آموزش اقدام کرده. بیش از نیمی از زمان زندگی کودکان سرزمین ما در مدارس می‌گذرد و وقتی می‌گوییم مدرسه خانه دوم ماست، باید این خانه «امن» باشد. داشتن ردیف بودجه برای بیمه مدارس به‌ویژه بیمه آتش‌سوزی، امری ضروری است که باید دولت به آن توجه ویژه نشان دهد، هرچند راهکارهایی نیز برای کاهش بار مالی طرح نیز وجود دارد و آن مشارکت خانواده‌هاست.
      با احتساب حق بیمه آتش‌سوزی، می‌توان تخمین زد حق بیمه یک مدرسه شش‌کلاسه با پوشش‌های اصلی برای یک‌سال نزدیک به یک تا دومیلیون‌تومان هزینه خواهد داشت و اگر این پوشش‌ها به‌صورت یکجا برای تمام مدارس کشور توسط آموزش‌وپرورش اجرایی شود و کنسرسیومی از شرکت‌های بیمه اجرای آن را بر عهده بگیرند با پخش‌شدن ریسک بیمه بین شرکت‌ها، با کاهش چشمگیر حق بیمه مواجه خواهیم بود. متاسفانه بسیاری از مدارس کشور فرسوده هستند وشرکت‌های بیمه در کشور با نگاهی ریسک‌محور، کمتر به بیمه مدارس علاقه نشان داده‌اند. این بی‌علاقگی باعث شده آمار مشخصی از میزان مدارس تحت‌پوشش بیمه آتش‌سوزی در دسترس نباشد؛ اما هستند مدارس تازه‌ساختی که سازمان نوسازی مدارس یا مدارس خیرساز توانسته‌اند با مشارکت برخی از شرکت‌های بیمه، پوشش‌های بیمه‌ای مناسبی داشته باشند.

      آموزش‌وپروش «بیمه حوادث دانش‌آموزی» را سال‌هاست اجرایی کرده است، همین بیمه به ظاهر کم‌اهمیت در حادثه شین‌آباد بخشی از دغدغه‌های آموزش‌وپرورش در پرداخت هزینه‌ها را کاهش داد. هرچند همین پوشش نیز کامل نیست. اما این بیمه‌نامه چه پوشش‌هایی برای دانش‌آموزان به ارمغان خواهد آورد؟ بیمه آتش‌سوزی ازجمله ارزان‌ترین پوشش‌های بیمه‌ای در کشور است که شرکت‌های بیمه با بهترین نرخ و شرایط آن را ارایه می‌کنند. بیمه آتش‌سوزی مدارس در گروه بیمه آتش‌سوزی مراکز غیرصنعتی تعریف می‌شود و با توجه به حذف نظام تعرفه در بیمه آتش‌سوزی دست شرکت‌های بیمه برای ارایه نرخ و تخفیف بسیار بازتر از گذشته شده است.

      با بیمه آتش‌سوزی علاوه بر پوشش‌های اصلی آتش‌سوزی مثل صاعقه و انفجار می‌توان با توجه به موقعیت جغرافیایی و نیاز مدارس، پوشش‌هایی همچون زلزله و آتشفشان، سیل و طغیان آب، طوفان، گردباد و تندباد، ترکیدگی لوله آب و فاضلاب، ضایعات ناشی از برف و باران و... را نیز دریافت کرد. مزیت این بیمه‌نامه این خواهد بود که بیمه نامه‌های آتش‌سوزی غیرصنعتی بعضی مواقع ایجاب می‌کند پیشنهادات کاهش خطرات احتمالی تعیین‌شده توسط کارشناس بازدید اولیه به‌عنوان توصیه‌های ایمنی درج شود و حتی در بعضی موارد ضمانت اجراهای خاص تعیین شود.

      ایمان ایزدی مقدم

      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
       
    • نمایش بنرهای صفحات پورتال
      نوع محتوا در تنظیمات بلاک انتخاب نشده است.