• اهمیت حاکمیت شرکتی در شرکت های بیمه

      طرح اولیه حاکمیت شرکتی، مربوط به هیئت مدیره شرکت جنرال موتور در آمریکاست که در سال 1991 میلادی، دستورالعملی برای آن نوشته شد و به تدریج این موضوع آنقدر اهمیت پیدا کرد که بعد از فروپاشی شرکت های بزرگ در دنیا به کارگیری و اهمیت حاکمیت شرکتی، بیش از پیش نمود پیدا کرد

      به گزارش سایت تحلیلی-خبری آیین، حاکمیت شرکتی دربرگیرنده کلیه فرآیندها و ساختارهایی است که موسسه مالی را در امر هدایت و راهبری امور، با هدف اطمینان از امنیت و سلامت عملکرد آن توأم با تقویت بازده حقوق صاحبان سهام یاری می نماید. نظام حاکمیت شرکتی به معنای توزیع اختیارات و بکارگیری مکانیزم های مناسب توسط هیئت مدیره، هیئت عامل و سهامداران به منظور پاسخگویی به دیگر ذینفعان نظیر مشتریان، کارکنان و به طور کلی جامعه می باشد و در این راستا ساختاری را به منظور توسعه اهداف شرکت و اجرای آنها فراهم نموده و نظارت و کنترل بر عملکرد موسسه را امکان پذیر می نماید.
      در حاکمیت شرکتی باید در نظر داشت که منافع مالکان شرکت و سهامداران خرد از کجا تامین می شود. در واقع حاکمیت شرکتی مشخص می کند که شرکت در جهت منافع چه کسانی حرکت می کند. حاکمیت شرکتی مربوط به اداره شرکت نیست، بلکه مربوط به هدایت، کنترل و نظارت مدیران اجرایی است که در رابطه با ذینفعان و اجتماع انجام می شود. اهداف کلی حاکمیت شرکتی را می¬توان در چهار هدف کلیدی خلاصه کرد: 1. پاسخگویی، 2. شفافیت، 3. رعایت انصاف و 4. رعایت حقوق تمام ذینفعان. ( حساس یگانه )
      در حاکمیت شرکتی به موضوع هایی نظیر نقش سهامداران و روابط آن ها و کنترل مناسب شرکت ها، مسئولیت پاسخگویی هیأت مدیره، بهبود عملکرد و اثربخشی هیأت مدیره، نقش کمیته های تخصصی نظیر کمیته حسابرسی، ریسک، تطبیق، کمیته تعیین دستمزد و پاداش، نقش حسابرسان و نظام حسابداری و کنترل های داخلی، استقلال هیأت مدیره، وجود توازن قوای مطلوب در سطح هیأت مدیره و استفاده از اعضای غیرموظف و حفظ منافع تمامی ذی نفعان تاکید ویژه ای شده و استفاده از مولفه های یاد شده موجب ایجاد ثبات و امنیت در بانک ها و موسسات واسطه گر مالی دیگر نظیر شرکت های بیمه و در نتیجه اقتصاد جامعه می شود. (بهشتی لنگرودی)
      شرکت‌های بیمه نیز به عنوان بنگا‌ه‌های بزرگ مالی که علاوه بر سهامداران خود ذینفعان بسیاری را نیز دربرمی‌گیرند، از موسساتی هستند که لزوم رعایت اصول حاکمیت شرکتی در آنها انکارناپذیر است. در موسسات مالی مانند بانک و بیمه که به نحوی جریان فعالیتشان براساس بازده نقدینگی یا سرمایه‌گذاری افرادی است که در فهرست سهامداران شرکت نیستند، حاکمیت شرکتی نقش موثرتری را ایفا می‌کند. شرکت های بیمه ای که در بورس هستند باید به سهامداران خود  و مردم پاسخگو باشند در این میان حاکمیت شرکتی باعث شفافیت می شود وهمین "رضایت مشتریان" و "حذف فرصت های رانتی"  را  در پی داشته و باعث بالا رفتن شانس استفاده از فرصت ها برای گروه های ذینفع می شود.
      نبود شفافیت در شرکتهای بیمه و معلوم نبودن میزان درآمد و مخارج، گاهی حتی برای هیات مدیره، یکی از مشکلات این شرکت ها در بخش حاکمیت شرکتی است. با اعمال حاکمیت شرکتی شرکت‌های بیمه مسوولیت‌‌پذیرتر و پاسخگوتر خواهند بود و به تبع آن شفافیت اطلاع‌رسانی رخ می‌دهد و در نهایت تصمیمات اقتصادی مناسبی از سوی شرکت‌ها اتخاذ می‌شود.

      سید جعفر خامسی - کارشناس مدیریت صنعتی

      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
       
    • نمایش بنرهای صفحات پورتال
      نوع محتوا در تنظیمات بلاک انتخاب نشده است.