• حذف انحصار دولتی از صنعت بیمه در برنامه ششم توسعه ضروری است

      لازم است دو مبحث حذف انحصار دولتی و توجه ویژه به بخش خصوصی در صنعت بیمه در برنامه ششم مدنظر سیاستگذاران قرار گیرد

      عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه از عدم توجه کافی به رفع انحصار از صنعت بیمه در برنامه پنجم توسعه اشاره کرد وگفت: لازم است دو مبحث حذف انحصار دولتی و توجه ویژه به بخش خصوصی در صنعت بیمه در برنامه ششم مدنظر سیاستگذاران قرار گیرد.

      یحیی میرزایی در گفتگو با سایت تحلیلی-خبری آیین، با انتقاد به عدم تکلیف دولت در برخی موارد اساسی در قانون برنامه پنجم توسعه گفت: قانون برنامه دولت را مجاز کرده است مواردی مانند نظام توانگری مالی و یا رتبه بندی شرکت های بیمه و یا کاهش اتکایی اجباری را در سال سوم برنامه به نتیجه برساند، ولی چون دولت را مکلف نکرده است، باعث شده در برخی زمینه ها، بیمه مرکزی به صورت کامل عمل نکند و این در حالی است که باید بیمه مرکزی مکلف می شد.
      وی همچنین بحث افزایش ضریب نفوذ بیمه را ضروری دانست و افزود: لازم بود که قانون برنامه پنجم برای افزایش ضریب نفوذ، بسترسازی ضمانت شده ای ایجاد کند و آن را امکان پذیر کند. ولی عملا از رقم 3/1 به حدود 2 رسیده است که این مقدار مناسب نیست و البته ضریب نفوذ 2 درصدی اعلام شده نیز واقعی نبوده و بخشی از آن به واسطه کوچک شدن GDPکشور، داخلی شدن بخشی از بیمه های واگذاری به خارج و افزایش یکباره مبلغ دیات بوده است.
      یحیی میرزایی با بیان اینکه قانون برنامه پنجم باعث افزایش ضریب نفوذ بیمه نشده است، گفت: اجرای قانون به صورت کامل نبوده و بعضی بندها، اجرا نشده است و موارد اجرایی هم آنقدر موثر نبوده است که ضریب نفوذ بیمه به صورت معناداری بالا برود.
      وی عدم اجبار نهادهایی که از شرکت های بیمه عوارض می گیرند در ارائه گزارش به شرکت های بیمه را ضعف قانون برنامه پنجم قلمداد کرد و گفت: بحث لزوم ایجاد بانک آمار و اطلاعات مورد نیاز شرکت های بیمه نیز یکی از موارد مغفول در قانون برنامه است.
      عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه کم توجهی به فرهنگ بیمه در کنار انحصار بخش دولتی در صنعت بیمه را یکی از نواقص قانون دانست و افزود: عدم تکلیف دستگاه های اجرایی برای واگذاری بیمه به شرکت بیمه دولتی را برای رفع انحصار و توجه به بخش خصوصی ناکافی است.
      میرزایی با تاکید براینکه باید مقوله نظارت در حوزه صنعت بیمه در برنامه ششم توسعه در اولویت قرار گیرد، به دیگر موارد مورد مهم در تدوین برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: حذف مالیات بر ارزش افزوده و حذف عوارض تحمیل شده بر صنعت بیمه به همراه تغییر و اصلاح اتکایی اجباری و فعالیت بیمه گری بیمه مرکزی مهم است.
      همچنین وی به لزوم ارائه آمار و اطلاعات مورد نیاز صنعت بیمه و استفاده ی شرکت های بیمه از این اطلاعات در نرخ گذاری و قیمت گذارها در برنامه ششم اشاره کرد و افزود: باید به مسئله رفع انحصار در صنعت بیمه و تقویت جایگاه بخش خصوصی در برنامه آتی توسعه توجه ویژه ای شود و لازم است سهم بیمه های خصوصی در سبد خدمات بیمه ای به صورت محسوس افزایش یابد.

      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
       
    • نمایش بنرهای صفحات پورتال
      نوع محتوا در تنظیمات بلاک انتخاب نشده است.