• آخرین اطلاعات از خرید الحاقیه بیمه نامه شخص ثالث

      آخرین اطلاعات از خرید الحاقیه بیمه نامه شخص ثالث

      با توجه به افزایش نرخ دیه در سال جدید از 165 میلیون به 190 میلیون تومان برای ماه‌های غیر حرام و از 220 میلیون به 253.3 میلیون تومان برای ماه‌های حرام، بیمه‌گذاران باید برای تهیه الحاقیه مربوط به مابه التفاوت افزایش دیه اقدام کرده و تعهدات بیمه نامه وسیله نقلیه خود را افزایش دهند

      به گزارش ایسنا، بعد از افزایش نرخ دیه در سال جدید دارندگان بیمه‌نامه‌های شخص ثالث باید در مهلت باقی مانده تا شروع ماه حرام یعنی 21 فرودین ماه برای تکمیل سقف پوشش بیمه ای خود اقدام کرده و با مراجعه به دفاتر و نمایندگی های بیمه سراسر کشور و پرداخت مبلغی الحاقیه خود را دریافت کنند.

      بنابراین با توجه به اینکه ماه حرام از ۲۱ فروردین آغاز می شود و نرخ دیه فوت ناشی از تصادف برای هر نفر ۲۵۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود ، بیمه مرکزی از دارندگان بیمه نامه های شخص ثالث درخواست کرده است که در مدت باقی مانده پوشش بیمه نامه خود را کامل کرده و الحاقیه بیمه نامه شخص ثالث خود را دریافت کنند.

      در این میان میزان الحاقیه پرداختی از سوی دارندگان خودروهای مختلف بسته به نوع خودرو، حق بیمه ی پرداخت شده و همچنین زمان باقی مانده از بیمه بستگی دارد، البته برای دریافت الحاقیه هم لازم نیست فرد حتما به همان نمایندگی ای که بیمه نامه اصلی را دریافت کرده مراجعه کند و الحاقیه توسط نمایندگی های همان بیمه نیز قابل انجام است.

      این در حالی است که چون نرخ حق بیمه در سال گذشته با وجود افزایش 10 درصدی نرخ دیه ، افزایش پیدا نکرد مبلغ حق بیمه شخص ثالث سال 1395 به تناسب مبلغ ریالی دیه، 15 درصد افزایش پیدا کرده که در مقایسه با تعرفه مصوب سال 1389 هیات وزیران متضمن 26 درصد تخفیف است.

      البته به گفته بیمه مرکزی هیچگونه افزایشی در نرخ حق بیمه شخص ثالث صورت نگرفته و افزایش مبلغ حق بیمه صرفا ناشی از افزایش تعهدات بدنی (از 220 میلیون تومان به 253.3 میلیون تومان) و تعهدات مالی (از 5.5 میلیون تومان به 6.3 میلیون تومان) است.

      به این ترتیب بر اساس اعلام قوه قضاییه میزان دیه در سال 1395 معادل 190 میلیون تومان برای ماههای غیرحرام اعلام شده که در ماه های حرام 253 میلیون و 330 هزار تومان است.همچنین حداکثر تعهدات مالی 6 میلیون و 330 هزار تومان و تعهدات بیمه حوادث راننده هم 253 میلیون و 330 هزار تومان است.

      بر این اساس حق بیمه سالانه بیمه اجباری شخص ثالث و بیمه حوادث راننده و انواع وسایل نقلیه در سال 1395 به این گونه است که در خودروهای سواری کمتر از چهار سیلندر 6 میلیون و 910 هزار ریال، پیکان،‌ پراید و سمند 8میلیون و 180 هزار ریال، سایر چهار سیلندرها 9 میلیون و 616 هزار ریال و بیش از 4 سیلندرها 10 میلیون و 767 هزار ریال است.مبلغ حق بیمه برای وسایل نقلیه سواری با کاربری آژانس،‌تاکسی و مسافر کش شخصی درون شهری، 20 درصد و سواری کرایه و مسافرکش شخصی برون شهری،‌ 35 درصد بیشتر از حق بیمه وسایل نقلیه سواری مشابه است.

      همچنین حق بیمه موتورسیکلت گازی یک میلیون و 716 هزار ریال، دنده ای یک سیلندر 2 میلیون و 96 هزار ریال، دو سیلندر به بالا 2میلیون و 303 هزار ریال و دنده‌ای دارای سه چرخ با سایدکار 476 میلیون و 2 هزار ریال است.

      همچنین در وسایل نقلیه عمومی 7 نفر با احتساب راننده 19 میلیون و 806 هزار ریال، 9 نفر با احتساب راننده 382 میلیون و 20 هزار ریال ، ون با ظرفیت 10 نفر 20 میلیون و 612 هزار ریال، مینی بوس با 16 نفره با احتساب راننده 25 میلیون و 333 هزار ریال، مینی بوس با 21 نفر 26 میلیون و 312 هزار ریال اتوبوس 27 نفره با احتساب راننده و کمک 38 میلیون و 806 هزار ریال، اتوبوس 40 نفره با احتساب راننده و کمک 48 میلیون و 824 هزار ریال و اتوبوس 44 نفره با احتساب راننده و کمک 51 میلیون و 818 هزار ریال است.

      به وسایل نقلیه عمومی که متعلق به بیمه گذار بوده و مخصوص جابجایی کارکنان آن باشد یا درصورتی که متعلق به مراکز آموزش بوده و مخصوص حمل نقل دانش آموز و دانشجویان باشد و نیز به وسایل نقلیه عمومی شهری 20 درصد تخفیف داده خواهد شد.

      همچنین تعرفه حق بیمه آمبولانس و وسایل نقلیه ویژه حمل خون حمل وسایل رادیولوژی و آتش نشانی با توجه به نوع و ظرفیت آنها بر اساس تعرفه وسایل نقلیه مشابه محاسبه خواهد شد.در مورد وسایل نقلیه ای که برای تعلیم رانندگی به کار می روند 15 درصد به حق بیمه مربوط اضافه می شود.چنانچه از سال ساخت وسیله نقلیه بیش از 15 سال گذشته باشد به ازای هر سال مازاد بر 15سال دو درصد و حداکثر 10 درصد به حق بیمه مربوط اضافه می شود.

      همچنین نرخ درصدهای تخفیف عدم خسارت نسبت به حق بیمه متعلقه به این صورت است که سال دوم 10 درصد، سال سوم 15 درصد، سال چهارم 20 درصد، سال پنچم 30 درصد ،سال ششم 40 درصد، سال هفتم 50 درصد، سال هشتم 60 درصد، سال نهم و به بعد 70 درصد تخفیف برخوردار است.

      این در حالی است که حق بیمه شخص ثالث خودروهای چهار سیلندر طبق مصوبه اسفند سال 1389 هیأت وزیران، به ازای هر هزار ریال تعهد بدنی و مالی، 5 ریال است.

      این مبلغ بر اساس همان مصوبه، برای خودروهای کمتر از چهار سیلندر 3.6 ریال و برای خودروهای بالاتر از چهار سیلندر 5.6 ریال است. همچنین این مبلغ برای پیکان، پراید و سمند 15 درصد کمتر از نرخ سایر خودروهای چهار سیلندر یعنی معادل 4.25 ریال است. علاوه بر این در مصوبه مذکور نرخ حق بیمه شخص ثالث برای سایر وسایط نقلیه موتوری نیز مشخص شده است که این ارقام از زمان تصویب تاکنون هیچگونه تغییری نداشته و ثابت باقی مانده است.

      به عبارت دیگر طی سالهای 1390 تا 1394، مقدار مصوب حق بیمه هر هزار ریال تعهد بدنی و مالی(نرخ مصوب حق بیمه‌ شخص ثالث) تغییری نکرده است. اما وقتی مقدار تعهد افزایش یابد طبعاً مقدار کل حق بیمه نیز بایستی افزایش یابد.

      این در حالی است که به گفته قائم مقام بیمه مرکزی طی پنج ساله اخیر، حجم تعهدات بدنی و مالی بیمه شخص ثالث متأثر از افزایش دیه، مداوم افزایش داشته و در سال 1394 نسبت به سال 1389، حدود 3.7 برابر شده است.

      خسرو شاهی می گوید: طبق مصوبه سال 1389 دولت و همچنین بر اساس منطق تناسب مقدار هزینه با مقدار محصول، مبلغ حق بیمه شخص ثالث(نه قیمت بیمه شخص ثالث) نیز باید به نسبت افزایش تعهدات، افزایش می‌یافت و 3.7 برابر می‌شد اما به دلایل مختلف این ضرورت تحقق نیافت و در این مدت مبلغ حق بیمه شخص ثالث فقط 2.7 برابر شد و این موضوع شکاف بزرگی میان حق بیمه صحیح و حق بیمه دریافتی شد و به تبع همین مسأله، طی 5 سال اخیر نرخ حق بیمه شخص ثالث(قیمت بیمه شخص ثالث) نه تنها افزایش نیافته بلکه مستمراً کاهش یافته است.

       

      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
       
    • نمایش بنرهای صفحات پورتال
      نوع محتوا در تنظیمات بلاک انتخاب نشده است.